niedziela, 16 grudnia 2012

układ


Zbudowałem swoją pierwszy układ chłodniczy zamontowany na kontenerze z samochodu jednak nie jestem zadowolony z jego osiągów i szukam porady co dalej....

Od razu napiszę że porady w stylu poszukaj fachowca nie interesują mnie ponieważ agregat chłodniczy o którym napiszę za chwilę był dobrany przez takiego "fachowca" 8 lat temu i pracował dosłownie może 2 miesiące ciągle były problemy z zamarzającym parownikiem. Całość była zamontowana na powierzchni około 4m2 i kubaturze 12m3.

W zeszłym roku udało mi się kupić kontener a w tym roku spróbowałem to wszystko połączyć w całość wymieniając parownik. Sprężarka to CAJ9513Z parownik widoczny na zdjęciu. Temperatura wymagana to +2 stopnie. Co zrobiłem źle wpuściłem gaz 407C ponieważ taki miałem mam u siebie jeszcze 5 klimatyzatorów właśnie na taki gaz stąd zapasy. Zawór rozprężny jest na gaz R-22 choć jest przyczepiona do niego kartka z informacją ile należy go odkręcić dla gazu r-22,r-404, r-407. Mam jeszcze sprężarkę copeland ZR34k3E-PFJ-522 ewentualnie ją mogę podmienić ale to ostateczność. Chciałbym nauczyć się obsługiwać te urządzenia które mam u siebie ponieważ fachowca w okolicy brak. A jedyny który jest to czekałem na niego 5 tygodni i odpuściłem sobie. Układ nie był płukany azotem, podłączyłem tylko pompę próżniową. Ciśnienie na stronie niskiej to 7 bar na stronie wysokiego ciśnienia to 15 bar. W tej chwili jest brak wydajności, albo zmień rozmiar dyszy o jeden numer większą, albo zmień cały zawór rozprężny, jak kolega pisał z wyrównaniem ciśnień, i czujką termostatyczną głowicy.
Zawór należy dobrać do temperatur odparowania, oraz do powierzchni parowacza, wydajności, oraz wyregulować przegrzanie.
Temperatura odparowania dla +2 powinna wynosić ok-8C. I taki ma być zawór rozprężny (pokrywający ten zakres) Dotyczy to głowicy termostatycznej.
Rurki powinny być całe zaszronione, mało, jeśli osiągniesz +2 na wylocie, to rura wylotowa parowacza, powinna być również oszroniona.
przy takich temperaturach jeśli wszystko dobrze wyregulowane, spodziewaj sie bardzo szybkiego zalodzenia lamelek (zależy też od produktów) nawet co 2 godz.
Defrost musisz przewidzieć raczej elektryczny, i będzie bardziej potrzebny przy mniejszych rozstawach lamel.

Rada, zaufaj sprzedawcy w sklepie, specjalistycznym, on ci dobierze bezbłędnie zawór, dysze, filter, przekroje rur.
Musisz mu jedynie określić wydajność parowacza (jego powierzchnię), oraz wydajność maszyny.
Na manometrach masz podziałki temperatur parowania/ skraplania (przypisane konkretnym ciśnieniom) naucz sie posługiwać w odczycie, temperaturami, a nie barami.
Tak masz wyregulować zawór rozprężny, aby na manometrze(ssanie kompresora) uzyskać ok. - 10 st.C przy zerze w komorze, około, bo trzeba wziąć pod uwagę spadki ciśnień na oporach tarcia.
Zaopatrz się też w materiały kształcące, minimum teorii jest niezbędne.
Myślę że pomogłem. :spoko:

Na zdjęciu widzę kapilarę w TZR, ale nie widzę gzie jest zamocowana czujka.
Ma być na wylocie z parowacza na" godz 9:00" jeśli rura poziomo, lub obojętne, jeśli rura pionowo, przed wyrównaniem TZR.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz